Věčná SWOT analýza. Jak ji udělat konečně správně?
Obsah článku:
Ať už otevřete jakoukoliv učebnici nebo příručku o podnikání, na několika stránkách bude řeč o SWOT analýze. I když se svět podnikání mění poměrně rychlým tempem, SWOTka je jeho stálicí už několik desítek let. Často je však používána špatně. Proto si v dnešním článku řekneme, jak ji konečně vytvořit správně.
Co je to SWOT analýza?
Opakování je matka moudrosti, a tak si na začátek zopakujeme, co ta čtyři písmenka vlastně znamenají:- Strengths: silné stránky
- Weaknesses: slabé stránky
- Opportunities: příležitosti
- Threats: hrozby
K čemu se SWOT analýza používá?
SWOTka je velmi univerzální a snad nejčastěji používanou analytickou technikou. Můžete ji použít na celé vaše podnikání, na dílčí projekty nebo také v oblasti lidských zdrojů, a to při hodnocení zaměstnanců při hodnotících pohovorech. Někdo ji také používá ve svém osobním životě, když stojí před velkým rozhodnutím, například při nabídce nového zaměstnání.Jak vytvořit SWOT analýzu?
Stačí vám tužka a papír, který si rozdělíte na čtyři části. Jednotlivé části pojmenujte buď zkratkou nebo klidně celými slovy. Zpravidla jsou v levém kvadrantu ty pozitivní věci, tedy silné stránky a příležitosti a v tom pravém slabé stránky a hrozby. Pokud nefandíte papíru, můžete zvolit smart řešení, kdy využijete některou z platforem, která vám umožní zpracovat SWOT analýzu online. Teď přichází ta složitější část – do jednotlivých kategorií pravdivě popsat stav vašeho podniku (nebo jiného záměru, na který SWOT analýzu používáte). Pokud se zaměříme na horní dvě části, tedy na silné a slabé stránky, mějte na paměti jedno zásadní pravidlo – obojí jsou faktory, které se týkají vnitřního prostředí, tedy vaší společnosti nebo projektu. Patří sem věci, které jsou objektivní a měřitelné. Silnou stránkou vaší společnosti pro tvorbu analýzy tedy určitě není přátelský kolektiv, i kdyby to byla pravda. Nezapomeňte také dávat jednotlivým faktorům, které chcete do SWOT analýzy zařadit, prioritu. Pak získáte skutečnou analýzu, a nejen výčet faktorů. Priority často poznáte tak, že se na nich shodne více lidí z týmu, kteří na analýze pracují. Obdobně postupujte i na „negativní“ straně. Pokud máte v podniku zpracované některé dílčí analýzy (například analýzu konkurence), určitě je ve SWOTce využijte.Co s tím?
Rozdělením priorit do kvadrantů práce nekončí! Přichází totiž na řadu vyhodnocení jednotlivých kvadrantů. Zkuste najít způsoby, jak využít vaše silné stránky, aby vám pomohly k naplňování vašich cílů. Zkuste pracovat s vytvořenou SWOT analýzou a použijte vzájemné hodnocení mezi kvadranty:- Jak využít silné stránky k příležitostem na trhu?
- Jak pracovat se silnými stránkami, abyste odvrátili hrozby?
- Jak využít příležitosti, abyste odstranili hrozby nebo snížili výčet slabých stránek?
- Jak snížit hrozby, aby „nešly na ruku“ vašim slabým stránkám?
Publikováno: 07. 05. 2021
Kategorie: Zajímavosti