Dlouhodobý zákazník? Priorita každé rozumné firmy

Hlavní položkou na pomyslném seznamu marketingových cílů každé firmy by měla být snaha o navázání dlouhodobých vztahů se zákazníky. Důvodem je studiemi ověřený fakt, že právě dlouhotrvající vztahy patří mezi klíčové faktory úspěchu v podnikání, a to bez ohledu na obor. Zákazníci, kteří se cítí spokojeni s produkty či službami, mají tendenci nakupovat opakovaně a zároveň neváhají doporučovat značku v širokém okruhu známých.

Udržení zákazníka je mnohem výhodnější než akvizice nového. Studie ukázaly, že získání nového klienta může být až 5krát dražší než budování stabilního klientského portfolia. Proto je důležité, aby společnosti věnovaly pozornost stávajícím zákazníkům a snažily se co nejdéle udržet jejich přízeň.

Výhody dlouhodobých vztahů spočívají také v tom, že v rámci delšího časového horizontu dokážete lépe porozumět jejich skutečným potřebám a přáním. Sledování zákaznických nákupních návyků, zpětná vazba a pravidelný kontakt se zákazníky vedou k zlepšení produktové nabídky a služeb, což má další pozitivní dopad na všeobecnou spokojenost zákazníků – a v konečném důsledku nárůst opakovaných nákupů.

Nezanedbatelnou výhodou budování vztahů se stávajícími zákazníky je vysoká šance na akvizici nových zákazníků čistě pomocí doporučení. Spokojený spotřebitel pravděpodobně doporučí firmu svým přátelům a rodině, a to zcela zdarma.


​Efektivní způsoby, jak si udržovat zákazníky

Prvním (a nejdůležitějším) krokem je poskytování kvalitních produktů a služeb, které odpovídají potřebám zákazníků.

Podstatnou roli však hraje také přístup prodávajícího – chovejte se k zákazníkům vstřícně, respektujte jejich specifické požadavky a rychle řešte případné problémy.


Dalším způsobem, jak udržet zákazníky, je nabízet atraktivní výhody a slevy nejen za opakované nákupy, ale třeba i jako bonus k přihlášení se k newsletteru.

Nezbytná je pravidelná komunikace prostřednictvím sociálních médií, e-mailů – a když je to možné, tak i v rámci osobních setkání.

S kontaktem se zákazníky, sledováním jejich potřeb a zpětnou vazbou vám pomůže vhodně zvolený CRM systém.


Vyzkoušet můžete například oblíbený český eWay-CRM, který lze snadno integrovat s mnoha dalšími aplikacemi (např. balíček Microsoft Office, ekonomickým softwarem POHODA, systémem Leady atd.).

Publikováno: 29. 03. 2023

Kategorie: Marketing

Autor: Alena Švandová