Regionální firmy, které přepsaly pravidla hry v digitálním marketingu

Nedávno mě zaujal příběh Karla, majitele malého pneuservisu v Liberci. Ještě před pár lety byl jeho byznys na hraně přežití - tlak velkých řetězců a e-shopů s pneumatikami neustále rostl a zákazníků ubývalo. Dnes? Jeho dílna praská ve švech, musel rozšířit tým a zvažuje otevření druhé pobočky. Co se změnilo? "Začal jsem dělat marketing jinak než všichni ostatní," vysvětlil mi Karel s úsměvem při setkání minulý měsíc. Příběh jeho úspěchu dokonale ilustruje, jak i menší lokální firma může díky chytré strategii předběhnout zavedené značky.

Klíčem k jeho transformaci byla Liberec PPC reklama postavená na principech, které jdou proti běžným doporučením. **"Všichni mi říkali, že musím cílit na fráze jako 'výměna pneumatik Liberec' nebo 'pneuservis nejlevnější', ale to přesně dělala i moje konkurence,"** vysvětlil Karel. Místo toho se rozhodl jít úplně jinou cestou - a výsledky překvapily i jeho samotného.

Když se dívám na úspěšné regionální podniky, vidím podobný vzorec znovu a znovu. Ti nejúspěšnější nedělají jen "běžné PPC" - nacházejí neotřelé způsoby, jak využít digitální marketing k vytvoření skutečné konkurenční výhody. A podobné příběhy jsem zaznamenal nejen v Liberci, ale i v Olomouci, Brně a dalších regionálních centrech. Pojďme se podívat na strategie, které stojí za jejich úspěchem.

Strategie 1: Zapomeňte na produkty, prodávejte řešení problémů

Začnu příkladem z Olomouce, který dokonale ilustruje tento přístup. Marie provozuje malé kadeřnictví, které se před třemi lety potýkalo s klesajícími tržbami. "Konkurence byla obrovská. V okruhu kilometru bylo dalších pět kadeřnictví a všechna dělala prakticky stejnou reklamu," popsala mi situaci.

Místo aby se soustředila na propagaci služeb ("Dámský střih", "Pánský střih", "Barvení"), Marie využila Olomouc PPC reklama k cílení na konkrétní problémy, které její potenciální zákazníci řešili: "Jak zakrýt šediny pro pracovní pohovor", "Účes pro mastné vlasy, který vydrží celý den", "Jak opticky vytvarovat kulatý obličej správným střihem".

Výsledky? Místo konkurování na přeplněném trhu si vytvořila vlastní niku. Když někdo v Olomouci hledal řešení specifického problému s vlasy, narazil na Mariiny reklamy. Během šesti měsíců se její klientela rozrostla o 40 % a - co je ještě důležitější - přilákala zákazníky ochotné zaplatit prémiovou cenu za služby, které přímo řešily jejich potíže.

Tento přístup funguje v jakémkoliv oboru. Místo propagace "Účetnictví Liberec" můžete cílit na "Jak se vyhnout daňové kontrole v Liberci" nebo "Daňové úlevy pro řemeslníky v Liberci 2025". Místo "Autoservis Olomouc" zkuste "Jak odstranit zápach klimatizace v autě Olomouc" nebo "Řešení hlučného motoru Škoda Olomouc".

**Klíčem je dostat se do hlavy vašich zákazníků a pochopit, jaký problém skutečně řeší, když hledají vaše služby.** PPC reklama zaměřená na řešení problémů má téměř vždy vyšší CTR (míru prokliků) a nižší CPC (cenu za proklik), protože konkurence na tyto specifické fráze je obvykle mnohem nižší.

Strategie 2: Geografické mikro-cílení místo obecného regionálního zacílení

Další fascinující přístup, se kterým jsem se setkal, využívá geografické cílení na mnohem detailnější úrovni, než jaká je běžně doporučována. Tuto strategii brilantně implementoval jeden realitní makléř z Liberce.

Místo aby nastavil jednu kampaň cílenou obecně na Liberec a okolí, rozdělil město na 18 různých zón podle čtvrtí, přilehlých obcí a dokonce jednotlivých sídlišť. Pro každou z těchto zón vytvořil speciální reklamní sestavy s texty, které přímo zmiňovaly danou lokalitu: "Prodej bytu Rochlice: Získejte nejvyšší cenu díky lokálnímu expertovi" nebo "Hledáte dům v Ruprechticích? Znám každou ulici této čtvrti".

Tento přístup mu umožnil být relevantní na extrémně specifické úrovni. **Když někdo hledal informace o prodeji nemovitosti v konkrétní části města, jeho reklama působila, jako by byla vytvořena přímo pro něj.** A technicky vzato - byla!

Kromě toho mohl díky rozdělení na mikroregiony lépe optimalizovat rozpočet. Ukázalo se, že v některých čtvrtích měly jeho reklamy 5x vyšší návratnost než v jiných. Postupně přesouval více prostředků do těch nejefektivnějších zón a minimalizoval investice do méně výkonných oblastí.

Výsledky? Průměrná míra prokliků vzrostla z 3,2 % na ohromujících 7,8 % a cena za získání nového klienta klesla téměř o polovinu. A to všechno díky tomu, že vzal běžnou radu o geografickém cílení a posunul ji na úplně novou úroveň detailu.

Stejný princip můžete aplikovat prakticky na jakýkoliv lokální byznys v Liberci, Olomouci i jinde. Stačí se zamyslet nad tím, jak vaši zákazníci vnímají a popisují svou lokalitu, a přizpůsobit tomu vaše reklamní texty a cílení.

Strategie 3: Použijte PPC k nabourání tradičního nákupního cyklu

Když jsem se vrátil ke Karlovi a jeho pneuservisu v Liberci, zjistil jsem, že jedním z hlavních pilířů jeho strategie bylo narušení tradičního nákupního cyklu v jeho oboru.

"Uvědomil jsem si, že většina lidí hledá pneuservis až ve chvíli, kdy nutně potřebují vyměnit pneumatiky. V tu chvíli je hlavním faktorem cena a rychlost," vysvětlil mi. "Ale co kdyby se mi podařilo dostat se do jejich povědomí dřív, než vůbec začnou přemýšlet o výměně?"

Karel začal používat obsahovou síť Google a Seznam k cílení na majitele aut v Liberci a okolí s obsahem, který na první pohled s výměnou pneumatik vůbec nesouvisel. Vytvořil sérii reklamních bannerů a textových reklam na témata jako "Jak prodloužit životnost vašeho auta", "3 věci, které řidiči v Liberci často přehlížejí", nebo "Proč vaše auto spotřebuje více benzínu v zimě".

Tyto reklamy vedly na obsahové stránky s užitečnými informacemi, kde se mezi řádky objevovaly i tipy týkající se péče o pneumatiky. **Místo aby se snažil přímo prodat službu, budoval vztah a expertní pozici.** Když pak přišla sezóna výměny pneumatik, měl u potenciálních zákazníků už vybudovanou důvěru.

A výsledky? "Lidé začali volat a říkat: 'Četl jsem váš článek o...' a chtěli si domluvit termín," usmíval se Karel. "Nejlepší na tom bylo, že vůbec neřešili cenu. Zajímala je kvalita a odbornost. Přesně o to jsem usiloval."

Podobnou strategii úspěšně implementoval i jeden zubař v Olomouci. Místo přímé propagace svých služeb cílil na rodiče malých dětí s obsahem o prevenci zubních problémů a správných návycích. Když pak tyto rodiny hledaly zubaře, jeho ordinace byla první volbou - už ho znali a důvěřovali mu, přestože ho nikdy osobně nenavštívili.

Tento přístup vyžaduje více práce a trpělivosti než tradiční PPC zaměřené přímo na prodej, ale dlouhodobé výsledky mohou být ohromující, zvláště v regionálním kontextu, kde se informace šíří i ústně.

Strategie 4: Využijte lokální události a sezónnost jinak než konkurence

Další neotřelou strategii, která sklízí úspěchy v regionálním PPC, jsem zaznamenal u jednoho květinářství v Olomouci. Majitelka Lenka se rozhodla jít proti běžné praxi v jejím oboru.

"Každé květinářství zvyšuje rozpočet na PPC před Valentýnem, Dnem matek a podobnými svátky. Konkurence je obrovská a cena za proklik letí nahoru," vysvětlila mi. "Tak jsem se rozhodla soustředit na období, kdy tyto špičky NEJSOU."

Místo investování do přeplněných období se Lenka zaměřila na vytvoření vlastních "květinových příležitostí" spojených s lokálními událostmi v Olomouci. Její PPC kampaně cílily například na promoce na Univerzitě Palackého, regionální festivaly nebo dokonce volby do místního zastupitelstva.

**Pro každou takovou událost vytvořila speciální nabídku a cílené PPC kampaně: "Květiny pro promujícího právníka", "Kytice, která udělá dojem na předvolebním mítinku" nebo "Jak překvapit účinkujícího na festivalu".**

Tím nejen získala zákazníky v obdobích, kdy jiná květinářství zela prázdnotou, ale také se vyhnula cenové válce během hlavních květinových svátků. "Na Valentýna už ani nemusím dělat extra reklamu," smála se. "Mám tolik stálých zákazníků z těch 'mezisvátečních' období, že se šíří doporučení samo."

Podobnou strategii lze aplikovat prakticky v jakémkoliv oboru a regionu. V Liberci mohou restaurace cílit na období po skončení Anifilmu, autoservisy mohou vytvářet kampaně zaměřené na přípravu aut na horské výlety do Jizerských hor mimo hlavní sezónu.

Klíčem je důkladná znalost regionu a místních událostí. To je oblast, kde lokální firmy mohou snadno překonat celostátní řetězce, které nemají kapacitu vytvářet takto specifické kampaně pro každé město.

Strategie 5: Překvapivé publikum - cílení na neočekávané skupiny

Poslední strategie, o které musím mluvit, mě skutečně překvapila svou efektivitou. Nejlépe ji ilustruje příběh obchodu s outdoorovým vybavením z Liberce.

Majitel Tomáš se potýkal s problémem - jeho hlavní cílová skupina (aktivní turisté a horolezci) byla poměrně malá a saturovaná. Konkurence o tuto demografickou skupinu byla intenzivní a náklady na PPC reklamu vysoké.

Pak přišel s neortodoxním nápadem: "Co kdybych necílil na ty, kdo už outdoorové aktivity provozují, ale na ty, kdo by s nimi teprve mohli začít?" Vytvořil sérii PPC kampaní zaměřených na naprosto nečekané skupiny: rodiče na rodičovské dovolené v Liberci, nově přistěhovalé obyvatele města nebo třeba lidi, kteří si právě prošli rozchodem.

Jeho reklamní texty byly velmi specifické: "Jak najít nové přátele v Liberci při turistice s kočárkem", "Seznamte se s Libercem z ptačí perspektivy: Výlety pro nováčky", "Restart po rozchodu: Proč je turistika v Jizerkách nejlepší terapie".

Výsledky předčily veškerá očekávání. Tyto netradiční kampaně měly 3x nižší cenu za konverzi než kampaně cílené na "tradiční" outdoorové nadšence. A co víc - tito noví zákazníci měli tendenci být mnohem loajálnější, protože obchod nebyl jen místem, kde nakoupili vybavení, ale stal se pro ně vstupní branou do nového životního stylu nebo komunity.

"Nejlepší na tom bylo, že tihle začátečníci pak často přivedli další zákazníky," vysvětlil Tomáš. "A jako bonus - neměli zafixované představy o cenách a značkách, takže jsem mohl lépe pracovat s marží."

Podobný přístup použila i jedna jazyková škola v Olomouci. Místo obvyklého cílení na studenty nebo lidi hledající práci v zahraničí se zaměřila na prarodiče, kteří chtěli komunikovat s vnoučaty žijícími v cizině, nebo na fanoušky zahraničních seriálů, kteří je chtěli sledovat bez titulků.

**Trik spočívá v tom najít skupiny, které by mohly mít zájem o váš produkt, ale z jiných důvodů, než očekáváte.** Tyto skupiny jsou často mnohem méně konkurenční z hlediska PPC a mohou představovat nevyužitý potenciál růstu.

Jak implementovat tyto strategie ve vašem podnikání

Těchto pět strategií reprezentuje fundamentálně jiný přístup k regionálnímu PPC, než jaký uplatňuje většina firem. Nejde jen o drobné technické úpravy nebo lepší cílení - jde o kompletní změnu perspektivy.

Pokud přemýšlíte, jak tyto přístupy aplikovat ve vlastním podnikání, začněte tím, že si položíte několik netradičních otázek:

Jaké skutečné problémy moji zákazníci řeší, když hledají mé produkty nebo služby? (Za rekonstrukcí koupelny se může skrývat touha po relaxaci, za účetními službami potřeba klidu a jistoty...)

Jak lidé v mém městě skutečně přemýšlejí o lokalitách a čtvrtích? Jaký specifický jazyk používají?

Existují fáze nákupního cyklu před tím, než zákazník aktivně hledá můj produkt? Jak bych se mohl dostat do jeho povědomí už v těchto fázích?

Jaké lokální události a specifika mého regionu bych mohl využít jinak než konkurence?

Které neočekávané skupiny by mohly mít zájem o mé produkty nebo služby, ale z jiných důvodů, než je obvyklé?

Implementace těchto strategií vyžaduje hlubší zamyšlení a často i experimentování. Ne každý přístup bude fungovat pro každý typ podnikání. Ale právě tato ochota zkoušet netradiční postupy odlišuje mimořádně úspěšné regionální firmy od průměru.

Osobně jsem viděl, jak tyto přístupy fungují v praxi v Liberci, Olomouci i dalších městech po celé republice. **V době, kdy většina firem následuje stejný PPC návod, představuje originalita mimořádnou konkurenční výhodu.**

A možná nejlepší zpráva? Tyto strategie obvykle nevyžadují vyšší rozpočty - spíše chytřejší využití stávajících prostředků. Pro implementaci některých z těchto přístupů může být užitečné spolupracovat s někým, kdo má zkušenosti s inovativními PPC kampaněmi v regionálním kontextu. Z vlastní zkušenosti mohu doporučit tým z PPCprofits.cz, který se specializuje právě na neotřelé přístupy v regionálním digitálním marketingu.

Závěrem: Odvaha být jiný

Když jsem se naposledy setkal s Karlem z libereckého pneuservisu, zeptal jsem se ho, co považuje za nejdůležitější faktor svého úspěchu. Jeho odpověď mě nepřekvapila: "Odvaha dělat věci jinak. Všichni ostatní pneuservisy dělaly to samé - já se rozhodl být jiný. A vyplatilo se to."

V éře, kdy jsou digitální marketingové nástroje dostupné každému, už nestačí je pouze používat - je třeba je používat originálním způsobem. A právě tam leží největší příležitost pro regionální firmy, ať už podnikáte v Liberci, Olomouci nebo kdekoliv jinde.

Konkurovat velkým hráčům na jejich vlastním hřišti je těžké. Ale když si vytvoříte vlastní hřiště s vlastními pravidly, najednou zjistíte, že velikost rozpočtu není zdaleka tak důležitá jako kreativita a hluboké pochopení vašich zákazníků a regionu.

A to je zpráva, která by měla povzbudit každého regionálního podnikatele: v digitálním marketingu může i David porazit Goliáše. Stačí mít prak, který nikdo jiný nemá.

Publikováno: 16. 05. 2025

Kategorie: Podnikání v ČR